Archive for the month Eylül 2009

  

Kurmaca yazmanın sekiz kuralı

Açıkcası formüller veren, madde madde yapılması gerekenleri sıralayan, kısa yoldan “başarı” vadeden yazılardan pek hoşlanmıyorum. Little Miss Sunshine‘daki, ezik kişisel gelişim uzmanı aklıma geliyor hep. “9 adımda başarılı olmanın sırları”… Ne var ki böyle yazıların bir tür cazibesi olduğunu da itiraf etmek zorundayım. Okumanın da, yazmanın da… Öte yandan bu tür yazıların; ülkemizde “yazmak”, hele […]

Senaryo yazımı için 10 ipucu

Billy Wilder sinema tarihinin en büyük senarist/yönetmenlerinden biri. Yazdığı ve yönettiği Sunset Blvd., Some Like it Hot, The Apartment, Double Indemnity gibi filmler sinemanın klasiklerinden sayılıyor. Amerikan sinemasına kimliğini kazandıran bir kaç isimden biri olarak da kabul edilebilecek Billy Wilder, Jerry Maguire filminin yazar ve yönetmeni Cameron Crowe ile yaptığı söyleşide senaryo yazarları için bazı […]

Marty (1955)

Minimalist bir öykü. Şebeke(Network (1976))’nin da senaristi olan Paddy Chayefsky, büyük hayalleri olmayan sıradan insanların hayatlarına göz atıyor. Oldukça evrensel bir öykü. Ernest Borgnine‘ın oscarlı performansı kaçırılmamalı. En iyi senaryo dahil dört oscar almış bu filmden bir parça: – Son zamanlarda sürekli ağlamaya başladım. – Ben de çok ağlıyorum. İyi ağlarım. – En ufak bir […]

Öğrenci Filmleri ve Kısa Filmlerde Sık Yapılan Hatalar

filmmaker.com’daki “D.U.M.P.S.: Directing Unsuccessful Motion Picture Shorts” isimli yazıyı ülkemize uyarlayarak yeniden yazdık. 1- Dolly kullanımı. Dolly, ucuna takılmış bir kamerayı komuta etmeye yarayan donanıma sahip bir çeşit vinçtir. Kameraya değişik açılarda ve hızda hareket etme imkanı verir. Öğrenciler ve kısa film çekenler! Mümkünse dolly kullanmayın. Biliyorum, kamera arkasına profesyonel bir görüntü veriyor, kendinizi fazlasıyla […]

Bir senaryoda karakterleri doğru yazmak

1- Karakter merkezli bir senaryoda karakter (özellikle ana karakterler) statik ve değişmez değildir. Devamlı bir oluşum – değişim içindedir. Değişken, dinamik bir karakter kendi içindeki çok sayıda sese kulak veren, kendine ait bir geçmişi olan, ihtiyaçları, tarzı, hayata bakışı olan bir varlıktır. Karakterin birileri tarafından “yazılmış” gibi durmayıp canlı kanlı olmasının yegane yolu budur. O […]