Sinopsis Nedir, Nasıl Yazılır?

Sinopsis, seyirciye, yapımcıya ve yönetmene ne vadediyor?

Soyut tamlamalar, soyut tasvirler asla sinopsiste bulunmamalıdır.

Yazarlığın bir yöntemi olur mu demeyin, elbette olur. Özellikle sinema ya da televizyon alanında üretim çevrimine girmiş ya da girmek isteyen bir yazar iseniz bir yöntem tutturmanız şart. Yazar olmak için, konuya yabancı olanların zannettiği gibi uçuk ve bohem yaşam tarzları gerekmez. Yaşam tarzı yazarın tercihine kalmış bir konudur. İlhama daha açık yaşayabilmek için kimileri koyu bir bardak çay içer kimileri bohem yaşar. Yöntem konusundan bağımsız bir başlıktır yazarın yaşam tarzı konusu… Yöntem deyince, “uçuk” ve havalı sanatçı tipinin yerine hesapçı ve mühendis kafalı (olabilen) bir sanatçıyı koymak gerekir. Profesyonel üretim çevriminin gereğidir bu. Sizden belirli bir süre içinde belirli sayfa sayısının altına düşmemek kaydı ile bir şeyler yazmanızı bekleyen bir yığın insan olacaktır. Bu insanlar işlerini yapabilmek için öncelikle sizin işinizi yapmanızı beklediklerinden sabırsız ve acelecidirler. Hayallerinde yüz sayfalık bir senaryoyu bir günde bitirebilen bir senarist vardır ve önlerine koyduğunuz her fazladan gün onlar için can sıkıcıdır. Hal böyle olunca sizi zaman zaman mekanikleştirecek bir yöntem ortaya koyup ona göre çalışmanız gerekecektir.

Senaryo yazmanın ilk adımı “FİKİR” dir. En az bir iyi fikir senaryo yazmak için sizi harekete geçirebilir. Bir fikir sizi çok heyecanlandırabilir ama başkalarında aynı etkiyi yapmayabilir. Bu yüzden iki iyi fikir her zaman bir iyi fikirden daha iyidir. Yani kafanızda oluşan senaryo yazma isteği içinde çok sayıda iyi fikir barındıran bir istek olsa çok daha iyi olur. Örneğin -patronundan yüklü bir miktar borç alan bir çalışanın düştüğü komik durumlar- bir adet iyi fikir olabilir. Ancak bu iyi fikri başka iyi fikirlerle desteklemezseniz başkaları sizin kafanızda canlanan o tek iyi fikri bile görmekte güçlük çekebilir. -Patronundan aldığı borç parayla çalıştığı şirketin rakibi başka bir şirkete ortak olan bir çalışan, patronun bundan haberdar olması ve rakip şirketin sahibinin de örneğin patronun eşi olması- birden fazla sayıda iyi fikir olarak daha etkili olacaktır. Fikir aşamasından sonra bir öykü kurmanıza yarayacak bir çalışma yapmanız gerekir. Eğer bu çalışmanızı kaleme alır yazarsanız bu bir kaç paragraflık kurgunuza PLOT diyebilirsiniz. Patron, çalışan ve eşi arasında nasıl bir entrika kuracağınız az buçuk bu plot ile belli olur. Plot, resmi bir format değildir. Kendiniz için yazarsınız. Fikrinizi birine sunacaksanız eğer, işinize yarar. Ne var ki fikrinizi kime sunarsanız sunun mutlaka SİNOPSİS görmek isteyeceklerdir. Sinopsis resmi bir formattır. Yani profesyonel üretim çevrimi sizden sinopsis olarak tanımlanmış ürünü yazmanızı bekler. Sinopsis yazarken uyulması gereken belirli kurallar vardır.

Önce fiziki kurallar: Bir sinopsis iki A4 sayfasından daha fazla olmamalıdır. Tabii ki normal bir font ve font büyüklüğü tercih etmelisiniz. Bu da genellikle 12 puntoluk standart fontlardan biri olacaktır. Bir sinema filmi ya da bir televizyon dizisi bölümü için bir sayfa sinopsis de olur ama bir sayfadan daha azı makbul ve makul bir uzunluk değildir.

Sinopsis yazarken mutlaka geniş zaman kipi kullanılır. Geniş zaman’dan başka zaman kipleri; -di’li geçmiş ya da -miş’li geçmiş zaman kipleri kullanılmaz. Sinopsis teknik bir yazı türüdür. Bir öyküleme türü değildir. Yani sinopsis yazarken anlatım imkanlarından faydalanamazsınız. Yazı diline has sanatlar kullanılmaz. Bir rapor yazar gibi senaryoda anlatmak istediğiniz öyküyü rapor eden iki sayfalık yazıdır. Okuyucusu, sinopsisi mesleki bir ilgiyle okuyacaktır. Bu demektir ki ağdalı cümleler kurmamalı, seyirciden saklamayı düşündüğünüz senaryo numaralarını sinopsisin okuyucusundan saklamamalısınız. 6.His ya da Olağan Şüpheliler‘i yazıyor olsanız bile öykünün sonundaki gerçekleri sinopsiste de sona saklayacaksanız iki kere düşünmenizde fayda var. Yani bütün öykü finaldeki sürprize bağlı olsa bile (ki adı geçen iki film çok özel örneklerdir) sinopsiste de sürpriz yapmanız hoş olmayabilir.  Seyirciye, yapımcıya ve yönetmene vadettiğiniz her şey sinopsiste olmalıdır. Sinopsis son derece somut olmalıdır. Soyut tamlamalar, soyut tasvirler asla sinopsiste bulunmamalıdır.

Sinopsis yazma egzersizi yapmak isteyen biri, iyi bildiği ya da yeni izlediği bir filmi, bir rapor yazar gibi yukarıda bahsedilen çerçevede yazmakla işe başlayabilir. Unutulmamalıdır ki senaryoyu satmaya yarayacak şey, fikri sevdirecek şey sinopsistir. İçinde fazla ve gereksiz hiç bir şey olmayan, sade, yalın, somut haliyle film öyküsü…

Bu yazı Senaryo Yazarlığı kategorisine gönderilmiş ve , , , ile etiketlenmiş. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Sinopsis Nedir, Nasıl Yazılır? için 80 cevap

  1. Mustafa Ahmet der ki:

    Hocam cevap vermiyceniz galiba.

  2. Ali der ki:

    Hocam bir soruyu şimdiye kadar kaç kez sordum ama cevap yok. Bir gün bile geçmeden siteyi ziyaret edip, cevabı güdüyordum ama yine yok maalesef. Başka kişilerin sorusuna cevap veriyorsunuz ama.
    Şimdi başka ad kullandım ama sorular benim… Eğer sorumu görüp te, cevap yazıyor ve ben görmüyorsam, rcanseferli@gmail.com lütfen… cevabı oraya yazın (cevapları)

    • Gökhan der ki:

      Soruyu soru cevap yapmadığımız bir sayfada yayınlamış olabilirsiniz. Ayrıca sitede spam yorum filtresi var. Uyduruk ve robot reklam yorumlarını otomatik olarak siliyor, bir sebeple yorumlarınız bu filtreye takılıp ben görmeden silinmiş olabilir. Yani; 1- Doğru sayfada soru sorduğunuza emin olun. 2- Yorumunuzda filtre programının sizi yanlış anlamasına neden olacak şekilde dış bağlantı vermemeye çalışın.

      Sık sık belirtiyorum yanlış sayfaya gönderilmediyse, saygısız değilse, saçma değilse her soruya elimden geldiği kadar cevap veriyorum.

    • Gökhan der ki:

      Soruyu buraya bir daha yazmayı dener misiniz, rica etsem?

  3. Tahir der ki:

    Hocam merhaba… Dizide her bölümün senaryosu mu yoksa dizinin tümünün sinopsisi mi yazılır? Ayrıca tretman lazım mı? Olsa bile yazmamak gibi lüksümüz var mı?

    • Gökhan der ki:

      Sezonun (13 bölüm) ayrı, bölümlerin ayrı ayrı sinopsisleri yazılır. Tretman yapımcı tarafından genellikle istenir. Eğer projeniz teklif aşamasındaysa genel olarak 3 bölüm senaryo, 13 bölüm/sezon konsept ve genel sinopsisin dosyanızda olması istenir. Ayrıca duruma bütün bölümlerin sinopsisleri istenebilir.

  4. Ali der ki:

    3. Bölümde bir adamın kızı terk ettiğini düsünün. (Nişanlısı) Kimsenin olmadığı yer, sahipsiz bir evin önünde. Kız bunun etkisiyle dizi üstüne çöker ve ağlar. Ardına bakmadan giden adamın arkasından bağıra çağıra kalır.

    7. Bölümde ise tersi olur. Yani intikam olarak, kız adamı aynı yerde ve noktada terk eder. Bırakıp gider ve adam ise aynı yere düşer ve hemen flashbacke geçeriz. İşık hızıyla geçip, sanki bu sahneymiş gibi kızın düştüğü sahneyi gösteririz. Sonrasında adam gözyaşı döker, yavaşça kızın adını mırıldanır. Ve yine flashback. Bunu senaryoda aynı şekildemi belirtiriz, başka bir adı var mı?

    Sağolun…

  5. Onur der ki:

    Hocam senaryo da telefon konuşmaları nasıl yazılır mesela iki ayrı mekanda olan iki mekan da aynı sahnede mi görünür

    • Gökhan der ki:

      Telefon konuşmasını nasıl göreceksiniz ekranda? İki konuşmacıyı da görecekseniz iki ayrı sahne yazacaksınız ve her iki sahneye gereken açıklamayı da ilave edeceksiniz.
      Bir başka yolu da şu: Tek sahne yazarsınız. Sahne başlığına iki ayrı mekan adı yazarsınız. Telefon konuşması olduğunu ve kameranın konuşmacıları peşisıra göreceğini söylersiniz. Bu sayede senaryoyu okuyan ne yaptığınızı anlar. Zaten asıl mesele ne yapmak istediğinizin anlaşılmasıdır. Derdinizi lafı dolandırmadan basit olarak anlatın yeter.

  6. Fatih der ki:

    Sayın hocam bu sefer ki sorum çok basit ve benim anlamamdan kaynaklı iki A4 sayfası derken arkalı önlü mü? Soruyu daha da öte götürmek gerekirse bir yapımcıya senaryo metnini göndereceğimiz zaman çıktıyı arkalı önlü almamız da bir sakınca var mı? Sorum çok basit farkındayım ama işin içinden gelmediğimizden bazen çok basit konular da takılıp kalabiliyoruz. Anlayışınız ve yardımlarınız için teşekkür ederim.

    • Gökhan der ki:

      Hayır sayfa deyince kağıdın tek yüzü anlaşılır. Yaprak deyince arkalı önlü A4 kağıdının kendisi anlaşılır. Yani bir sinopsis 2 sayfa olmalıdır derken kağıdın tek yüzü bir sayfadır. Arkalı önlü çıktı almanızda ‘sakınca’ yoktur ama bazı kağıtlar ince olduğu için çift taraflı baskı yapınca arkadaki yazılar okunmayı güçleştirir. Bu sebeple kağıdın kalitesine bakılmaksızın genellikle kağıdın tek tarafına çıktı alınır.
      Notere gidip senaryo sinopsis vs imzalatacaksınız eğer, ne kadar az kağıt götürürseniz o kadar az para ödersiniz. Yoksa yapıcıya verdiğiniz dosyaların en güzel haliyle okunabilir olmasında fayda var. Yapımcı okusun istiyorsunuz, unutmayın.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.