Klan Zamanı

Doğu-Batı

Doğu-Batı

İnsanın evrensel kimliği ve insanlığın akılcı Batı etkisi altında gittikçe daha çok kültürce birleşmeye yürüdüğü görüşü, Avrupa Aydınlanma Çağı felsefesinin ortaya çıkardığı bir görüştür. Bu teori, kültür farklılıları realitesini önemsemeyen soyut bir teoridir. Lévi-Strauss’un söylediği gibi, bir çeşit “rationalité européen” olarak bu görüşün kendisi de ethnocentrisme‘den kurtulmuş değildir. Lévi-Strauss’un Race et l’historie adlı kitabında, daha sonra 1975’de “l’identité” konusunda yapılan disiplinlerarası bir seminerde enine boyuna bu soru incelenmiştir. Bireyler ya da sosyal gruplar arasında, ben ve öteki ayrılığı, etnik kültür ve kimlik yabancılaşması ve husumeti zamanımızda şiddetle hüküm süren akımlar halini almıştır.  Lévi-Strauss, şu ilginç gözlemi yapıyor: Kabile düzeyinde insanlık kabilenin sınırında biter, tam ve mükemmel olanlar, iyiler yalnız klan üyeleridir, onun dışındakiler başkadır, kötüdür. Bugün bu çeşit bir yabancılaşma, milli devletlerde etnik ve dini gruplar arasında görülmektedir. (1)

Siz hangi klana aitsiniz? (2)

(1): Halil İnalcık, Doğu Batı, 2005, Doğu Batı Yayıncılık sf.18-19
(2): Soru bana ait; kabile düzeyini aşamayan, Batı kökenli kavramlarla kavgadan başka bir şey üretemeyen, sosyal-entelektüel-politik vaziyete ithafen…

Bu yazı Çeşitli kategorisine gönderilmiş ve , , , , ile etiketlenmiş. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.