Senaryo yazarken merak ettikleriniz…

SORU 1: Karakterlerin kıyafet tarz ve şekillerine değinilir mi? Değinilirse, hangi aşamada değinilir? ( Sinopsis, Tretman, Senaryo)

CEVAP: Her şey kurduğunuz öykü ile ilgili. Eğer öykünüzü, mesela karakterinizin duygu durumunu, karakter gelişimini vs. anlatabilmek için seçtiği kıyafetlerin değişimini gözetiyorsanız kıyafetler yazılır. Yoksa hiç bir gerekçesi olmadan karaktere bir kıyafet giydiriliyorsa bunu yazmaya gerek yoktur. Sanat Yönetmeni’nin görevi bu gibi durumlarda tercihler yapıp karalara varmaktır. Bu sebeple yazar gerçekten anlamlı bulduğu kıyafetleri yazmalı. Senaryo ve tretman aşamasında.

Senaryo yazarken merak ettikleriniz

Senaryo yazarken merak ettikleriniz

SORU 2: Jenerik te, filmin önemsediğimiz bölümlerinden ipucu veren görüntüler verebilir miyiz?

CEVAP: Verebilirsiniz ama filmin sırlarını açık etmeyiniz.

SORU 3: Senarist film müziğine ne derece tavsiye ve müdahalede bulunabilir?

CEVAP: Fazla detaya girmeden her türlü tavsiyede bulunabilir. Filmde özellikle kullanılmasını istediği parçalar varsa senaryoya yazabilir. Ama bu istekleri yazarken işi sadece müzik olan filmin müzik sorumlusuna da iş bırakmalı. Herkesin kendi işini yapması önemlidir. Senaristin işi öyküyü iyi kurmaktır. Bir müzisyen kadar müzik dünyasına hakim olmayabilir. Olsa da isteklerini son söz olarak senaryoya yazmamalıdır. İşin profesyonellerine de çalışma alanı bırakmalıdır. Zaten film yapım aşamasına geldiğinde senaristin fazla müdahil olduğu noktalar varsa yetkili kişiler tarafından devre dışı bırakılacaktır.

SORU 4: Tretmanda, bir maddede anlattığımız (iç-dış) görüntüyü, senaryoda ayrı ayrı sahnelere ayırabilir miyiz, yoksa bir Tretman her maddesi bir senaryo sahnesi olmak zorunda mıdır?

CEVAP: Tretmanı sahne sahne yazmak zorunda da değilsiniz. Size kalmış. Sahne sahne yazmak işinize yarayacağı için öyle önerilmiştir. Yoksa bu konuda herkesçe kabul edilmiş bir standart yoktur.

SORU 5: Tretman ile senaryonun açıklama kısmı arasındaki farklar nelerdir?

CEVAP: Senaryodaki açıklama kısmında (aksiyon, devinim), mizansen adını verdiğimiz, sahne içinde karakterlerin davranışlarının tasviri bulunur. Bu tasvir tretmanda senaryoda olduğu kadar detaylı olmak zorunda değildir. Tretmanda asıl amaç dramatik yapının detaylı bir şekilde kurulmuş olmasıdır. Senaryoda ise film bittikten sonra, perdedeki halinin nasıl olacağına karar vermektir. Bu anlamda tretman daha içeriksel, senaryo daha biçimseldir.

SORU 6: Aynı sahnede uzak ve yakın çekimler aynı sahne başlığı altında mı olmalı, yoksa ayrı sahne ve başlık mı kullanılmalı?

CEVAP: Sahneleri ayırmak için asıl belirleyici şey mekandır. Mekan değişmediği sürece bir sahne içinde çok sayıda farklı çekim ölçeği kullanılabilir.

SORU 7: Filmin başında diyalog başladıktan sonra kisiler akmaya devam edebilir mi?

CEVAP: Ülkemiz sinemasında başlangıç jeneriğinin olması-olmaması ya da biçimi ile ilgili sınırlandırmalar ve standartlar yoktur. İstediğiniz gibi bir açılış tasarlayabilirsiniz.

SORU 8: Toplu ekiplerle oluşan sahnelerde her kişiye ayrı ayrı isim vermemiz gerekir mi? Yoksa diyalogda bulunacak olan önemli kişilere mi isim vereceğiz? Komutan, Doktor, Hoca gibi…  Örnek: Olay yeri inceleme ekibi, sağlık ekibi gibi.

CEVAP: Birden fazla sayıda insanın tek bir diyaloğu hep bir ağızdan söylemesi çok sık rastlanan bir durum değildir. Böyle bir durumda (mesela bir futbol stadyumunda taraftar kitlesi) kitleyi tek bir karakter gibi yazmalısınız. (mesela, TRİBÜNLER: Gooooool!) Birden fazla insan farklı farklı diyalogları aynı anda seslendiriyorlarsa buna tiyatro ve sinemada RABARBA adı verilir. Rabarba söz gürültüsü demektir. Tek seslilik değil çok sesliliktir. Rabarba arasında duyulmasını istediğiniz kelimeleri sıkıştırabilirsiniz. (mesela, TRİBÜN:  Rabarba; Gooool! Yuuuuh! Helaaal! Yaşaaa!) Ancak farklı karakterler, kimin ne söylediği belli olacak şekilde hep bir ağızdan konuşuyorlar ve hepsinin de seyirci tarafından duyulması gerekiyorsa, karakterler tek tek yazılıp, diyalogları da diğer karakterler gibi uygulanır.

SORU 9: Bir otomobilin arka koltuğunda oturan iki kişi diyalogda bulunacaksa, bu durum da şoföre de yer vermemiz gerekir mi? Gerekirse hangi aşamada yer veririz. Tretman, Senaryo…

CEVAP: Şoförün kurguda görülmesini istiyor musunuz? Şoförün hikayenin akışında bir yeri var mı? Şoför hikeyede hiç önemi olmayan sıradan bir şoför ise hiç bir aşamada yazmanıza gerek yok. Yönetmen isterse şoförden detay alır ve kullanır. Hikayede yeri var ise, onun orada olmasının bir anlamı var ise tretman, senaryo hatta duruma göre sinopsiste bile yazmalısınız.

SORU 10: Doğrusal zaman gerçek zaman akışına çok yakın ise, mesela olaylar 3-5 ay veya 2-5 yıl da, başlar biterse bu değerli midir?

CEVAP: Zamanın ileri ya da geriye doğru kesintiye uğraması (Flashforward ya da Flashback) bir filmi kendi başına değerli ya da değersiz yapmaz. Nasıl kullandığınız önemlidir. Her iki şeklin pespaye kullanımları olabileceği gibi son derece estetik (yani değerli) kullanımları olabilir.

SORU 11: Doruk noktası birden fazla olabilir mi? En son da olabilir mi?

CEVAP: Olabilir, şöyle ki: Senaryonuzda birden fazla öykü ekseni varsa her eksen için ayrı bir doruk notası olabilir. Bazı eksenlerin ucu açık da kalabilir. Doruk noktasının yeri değişkendir en sonda da olabilir. Bu, öyküyü nasıl kurguladığınıza bağlıdır.

SORU 12: Anlamının, herkes tarafından bilinmeyeceğini düşündüğümüz, kelimeleri ve nesne isimlerini kullanmak risk midir? Mesele: Kelik, azık vb.

CEVAP: Karakterlerin diyaloglarında, gerekiyorsa kullanmanızda hiç bir sakınca yoktur. Ancak sadece yapımcı yönetmen ve oyuncular gibi, film insanlarının okuyacağı, aksiyon yazdığınız kısımlarda kullanırsanız, herkes anlamayacağı için sakıncalı olabilir.

SORU 13: Olaylar eğer bir köy veya yörede geçiyorsa, karakterleri o yörenin ağzı ile konuşturmak, daha gerçekçi olur mu? Her karakterin İstanbul Türkçesi ile konuşması gerçekçi olur mu? Eğer yöre ağzı tercih edilecekse bu senaryoya nasıl yansır. Nasıl telaffuz edilecekse öyle mi yazılır?

CEVAP: Bu konuda bir uzlaşı yok. Piyasada her iki türlü senaryoya da rastlayabiliyoruz. Ancak doğrusu senaryo metninde karakterlerin diyaloglarının düzgün bir dille yazılmasıdır. Aksiyon, açıklama kısımlarında ise sözgelimi şöyle bilgiler yazılmalıdır: “Hasan Adana yöresine has bir aksanla konuşmaktadır.” Bunu okuyan oyuncu, canlandıracağı karakterin aksanının hangi yöreye ait olduğunu öğrenecektir. Konuyla ilgili gerekli bilgiye sahip değilse araştırır ve öğrenir. Aksanlı konuşan bir karakterin diyalogları düzgün bir dille yazılırken karakterin olmadığı bir karaktere dönüşmesi de önemli bir risktir. Sözgelimi eğitimsiz bir karakter eğitimli bir karakter gibi görünmemelidir. Bunun için diyalogların düzgün bir türkçeyle ama karaktere uygun bir tarzda yazılmaları gerekir.

SORU 14: Figüranlara nasıl yer verilir? Mesela: Sınıfta başka öğrenciler de vardır, olayı çok sayıda meraklısı izlemektedir, düğünde çok sayıda davetli vardır gibi mi olmalıdır?

CEVAP: Sahne başlığına FGR harflerini ilave etmeniz durumunda sahnede arkaplanda sorudaki gibi yardımcı oyuncuların var olduğunu belirtmiş olursunuz. Aksiyon yazdığınız yerlerde de bu FGR’nin kim olabileceğine dair bilgi olmalıdır. Dolayısıyla sahne başlığına yazacağınız FGR sadece kolaylık sağlamak içindir. Yazmasanız da yapımcı sahneyi okuyunca sahnede FGR olduğunu anlayabilmelidir.

SORU 15: Jeneriğin detayları yazılır mı? Yazı karakteri, akış şekli gibi.

CEVAP: Yazabilirsiniz ama riskini göze alıyorsanız. Çokbilmiş bir senarist gibi görülebilirsiniz. Jenerik yazıları başka uzman kişilerin sorumluluğundadır. Ancak özel bir font seçtiyseniz ve bunun öykü için bir anlamı varsa bir öneri olarak bunu belirtmenizde sakınca yoktur.

SORU 16: Önemsediğimiz bir sözümüzü, örneğin kendi sinema tanımımızı, nereye yazabiliriz, senaryonun başına, sonuna…

CEVAP: Sinema hakkındaki görüşlerinizi filminizin başında sonunda bir özdeyiş olarak sunmanız doğru olmaz. Bunun yeri filminiz değildir. Ancak alıntı sözleri istediğiniz her yerde kullanabilirsiniz.

SORU 17: İntihara teşebbüs eden bir karakteri anlatırken, bir, (Irmağın – denizin- oto yolunun …)  kenarında düşünceli bir şekilde bekler. Diyebilir miyiz, yani; ırmak, nehir, yol vb. seçenekleri yazarsak çekimin duruma göre kolay olması açısından iyi olur mu?

CEVAP: Senarist olarak karakterin nasıl intihar edeceği tercihini siz yapmalısınız. Aksi takdirde en ucuz intihar yöntemi tercih edilir ve bu da doğal olarak iyi sonuç vermez.

Sorular İbrahim Özer’e cevaplar bana ait. Güzel şeyler yazın!

Bu yazı Senaryo Yazarlığı kategorisine gönderilmiş ve , , ile etiketlenmiş. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Senaryo yazarken merak ettikleriniz… için 704 cevap

  1. Sbrkyaa der ki:

    Akış kısmında takıldım. Mini dizi 8 bölüm yazmak istiyorum özet halinde neler olacağını yazabilir misiniz?

  2. Tefo der ki:

    Kolay gelsin hocam.

    130 dakikalık bir senaryo yazacağım ancak problem şu ki; ben yazdığım sahnelerin toplamının 130 dakika olduğunu nasıl anlayacağım? Senaryoya geçmedim daha. Tretman mı diyeyim ne diyeyim, daha ne sahne yazacağımı tasarlıyorum. 1 sahne 1 dakika kuralını önemsiz buluyorukm kendimce ve fazla film dizi izleyen birey olarak tasarladığım sahnelerde ne yazacağımı bildiğim için aklımda kurguluyorum hep. Şu sahne 3 dakika olsa, diğeri 12 olsa, bu kısa olacak 1 dk desek, şuna 30-40 sn versek gibi düşünüp yazınca, bir de bakışma, bekleme, kurgu gibi çeşitli dolduruşları dikkate alıp ta hesaplıyorum sizce doğru bi usül mü? Siz senaristsiniz. Nasıl olduğunu en iyi bilensiniz nasıl yapılıyor bu durum?

    • Gökhan der ki:

      1 sayfa 1 dakika kabul edilir. Siz bu manktıkla yazın bitirin. Sonra yapımcı, yönetmen, finansör vs. ile toplantılar yapmaya başladığınızda revizyonlar yapılır.

      • Tefo der ki:

        Şu halde 130 dakika 90 sayfa yaptığı için 60 70 sayfa yazılan bi’ senaryo yeterli midir? Çünki çeşitli kurgular sonucu 30-40 dakika uzanıyor. Daha fazla da olabilir tabii. Bu şekildr de olabilir mi?

        • Gökhan der ki:

          130 sayfa 130 dakika olarak kabul edilir. Türk dizilerini ölçü olarak almıyoruz. Sinema filmleri için böyle. 130 dakika bir sinema filmi için ticari güçlükler çıkarıyor. 1 günde bir sinema salonunda oynayan seans (gösterim sayısı) 100 dakikadan fazla ise azalıyor. Genellikle büyük bütçeli ve epik (destansı filmler) bu süreleri aşıyorlar. O yüzden 100 sayfayı geçmeyin derim. Bu da en fazla 100 dakika demek, bir yapımcı için ideal süre 80-100 dakika arasıdır.

  3. Kurban der ki:

    Merhaba hocam.
    Ben mobilden Celtx’i kullanıyordum ancak onu da artık mahvetmişler. Değiştirmişler, ücret mücret girmiş işin içine yani şöyle ki; artık kullanılmaz hale gelmiş vaziyette. Bu yüzdendir; Google Play’den bi uygulama yükleyip onunla yazıyorum artık. Yazdırma programı var, pdf dönüştürücü yani. Onun ayarlarını bilmiyorum ama. Siz onları yazabilir misiniz?
    Ya da hangi yoldan yazabilirim? Artık alıp elime kağıt kalemi öyle yazacağım galiba. Bi yol bulamadım. Hazırlık tamam sadece görücü karşısına çıkarmak için yazma aşaması kaldı 😉

    Ayriyetten kesme geçişini kullanmayabilir miyiz, yazmayabilir miyiz, anlaşılır değil mi hocam? Diye de bi soru.

    Saygılar.

  4. Cahan der ki:

    Hocam bugün bir kutap gibi soru cevap sitenizi okuyup bitirdim. Eğitimim yok senaryo ile alakalı. Sadece Syd’in kitabı ve ya farklı kaynakları okuyarak öğrendim ve tabi ki sosyal medyadan. Şimdi soracağım sorularım sitede benzer şekilde vardı ancak aydınlanmak için sormak istiyorum, çünkü benim de soruma aradığım cevaplar bunlar.

    1_Müzikaltı ifadesi sahne başlığına mı yazılır? Ve aksiyona da hangi müzik, ve karakter mizansenleri mi yazılır?
    Kısaca şu mu?
    İÇ. ARABA – GECE 2 (MÜZİKALTI)
    Radyodan “Alla beni l, pulla beni” açar Kaspi. Ve volu yükseltir.

    2_Senaryoda kamera, objektif, görüntü gibi ifadelerin kullanılması sakıncalı mı? Ve eğer bir karakterin yüzünün, kimliğinin kısa bir süre gösterilmemesini istiyorsak bunu yazar mıyız şöyle? Atıyorum;
    Görüntü Kaspi’nin ayaklarından başlayıo omzunda durur. Yüzü görülmez. Karşıdan gelen insanlar bulanıktır. – gibi.

    Biliyorum görürüz, burada keseriz vs. Olmaz.

    3_ a)Mix to yaygın kullanılan bir geçiş mi? Ben senaryoya yazsam, yönetmen “buna ne gerek vardı, ideali kesme geçiş zaten” der mi?

    b)şu iki sahneden hangisin de olmalı hocam kesme?

    İÇ.KAFE – İÇ – GECE 29
    Kaspi elinde tutmuş olduğu şapkasını takıp, inmeye karar verir.
    Cut to:
    DIŞ.KAFE ÖNÜ – GECE 30
    Kaspi kafeden çıkınca hafif sarsılır vs.
    Yoksa
    İÇ. EV ODA – GECE 33
    Kaspi yemek yemekte vs.
    CUT to,:
    İÇ. MÜFİT EV SALON – 34
    Müfit ile Kaya merdivenlerden iner, koltuğa otururlar.
    (Burda Müfit ve Kaspi sahnesi arasınds uzaktan yakından alaka yok. Bence ilk örnekte (a) doğru olmalı öyle mi hocam?)

    3_Diyelim bir orman sahnesi yazıyoruz. Bir ormanın içindeki grupu bir de ormana daha girmeden oradaki yolda, asfaltta bekleyen arabanın içinde geçen olayları anlatacağız. Bu araba sahnesin başlığı nasıl olmalı?

    DIŞ. ORMAN ARABA İÇİ – GÜN mü
    ?
    DIŞ. ARABA İÇİ – GÜN mü
    (buraya ormanda olduğumuzu belirtsek yeterli sayılıyor mu?)

    Sağ olun hocam

    • Gökhan der ki:

      1- Ben aksiyon kısmına yazıyorum, bu şekilde öneriyorum.
      2- Verdiğiniz örnek gayet düzgün. Amaç derdinizin anlaşılması. Senaryonuz bir kullanma kılavuzu gibidir bunu unutmayın.
      3- a) Mix ya da zincirleme geçiş belli durumlarda kullanılır. Senaristin mix yazması bir tavsiye anlamına gelir. Son kararı kurgucu ve yönetmen verir.
      b) Geçişlere herhangi bir şey yazmasanız otomatik olarak orada kesme var olarak kabul edilir. Verdiğiniz örneklerin ikisi de kesme olabilir.
      4- Araba hangi karakterin arabası ise ya da hangi karaktere “bağlı” ise onun ismini vererek sahne başlığı vermeniz daha şık olur. Şöyle: AHMET ARABA, ORMAN GİRİŞİ, İÇ/GÜN
      MEHMET ARABA, ORMAN İÇİ YOL, İÇ/GÜN

  5. Cesur der ki:

    Elimde hazır bir film senaryosu var hocam. Neredeyse 130 dk. Nasıl görücü bulurum?

    Siteniz dışında hangi yolu denemem gerek?
    Sitenizde yazdım projeyi.

    • Gökhan der ki:

      Türkiyede film yapan yapım şirketlerini ve yapımcıların bir listesini çıkarın. Daha sonra bu isimlerle nasıl bir araya gelebilirsiniz ve senaryonuzu anlatabilirsiniz bunu hesaplayın. Öte yandan senaryo yarışmalarına katılın.

  6. Azer der ki:

    Hocam iyi günler.

    Ben bir dizi projesini yazıyorken, işimi garantiye ve hızlıya almak adına film yazayım dedim. Ve buna oldukça kafa yorup başladım. Şimdi kendimce basamaklar oluşturdum.
    Fikir tamamdı. Ne yapacağım da. Sonra kendimce tretman değil ama tretman sayılacak bir yol buldum. Yazacağım sahneleri sırasıyla numaralayıp tretmanize ettim. Bu da 65 nokta oldu. 65 sahne değil elbette. Fakat 65 notum, sahnem gibi diyeyim. 2-3 sahneyi bir numara altında yazmış olabilirim. Atıyorum;
    1…
    2…
    3…
    4…
    5….
    6….
    7. Ali eve gelip silahı alır. Bahçede ateş eder. Arabaya biner. Ve s.

    7. Numarada gördüğünüz gibi bu şekilde yani. Tretman diyeceğimiz tam metin hazır değil. ‘Ama her yazarın bir yazma yöntemi vardır’ diye okumuştum. Ve bu yöntem hayalimi yaratmak için yeterli bence. Sizce de yeterli mi? Nasıl, doğru yolda mıyım?

    Ayriyetten şunu sorayım hocam.
    Tahminimce ve 1sayfa=dk kuralınca 1 buçuk saat kadarlık bir film olacak. Daha azaltmam mı, arttırmam mı lazım? Ve ya yeterli mi?

    • Gökhan der ki:

      Tretman için üzerinde uzlaşılmış bir format yok. Yani elinizdeki mevcut tretman işinizi görür. Diyelim ki anlaşılmayan yerler oldu ya size “buraları şöyle şöyle yazar mısın” dendi. Ona göre yeniden yazarsınız. 90dk, sinema filmi için ideal uzunluktur, bozmayın.

  7. Yaren der ki:

    Hocam merhaba. Bir sahnenin sonunda akşamüstü olacağı için mesela saatin ilerleyişini hızlı çekimde izleriz ya. Bunun gibi bir saatin ilerleyişini göstermek istediğim yöntem buldum. Sahne sonuna şöyle bir şey yazabilir miyim?
    “Umut bara yönelir, Umut’u takip eden kamera barın ….na kadar ilerleyecektir. Hızlı çekimde …. izleriz”

    Sonra zaten diğer sahne adı, Kafe/akşamüstü vs devam edecek.

    Senaryo hocam çekim senaryosunun farklı olduğunu, yer vermemem gerektiğini söyledi ama ben inatla yazmak istiyorum…

  8. Zeynep der ki:

    Hocam merhaba ? sorumu umarım gülünç bulmazsınız? Senaristler linoyuncu üzerine karakter oluşturması yanlış bir yöntem olur mu?Oyuncu seçiminde senaristin bir ağırlığı var mı ?Bunları daha yolun çok başında olan biri olarak soruyorum .O yüzden başlarken öyle bir cümleyle başladım ??

    • Gökhan der ki:

      Siz yazarsınız. Sadece bir oyuncuya uygun bir şey yazdıysanız o oyuncuya ulaşmanız daha mantıklı olur. Senaryonuzu beğenirse yapımcı bulma işini o düşünsün. Siz önce yapımcı bulursanız bir projede oyunculuğu kim yapacak konusu çok fazla değişkene bağlı olduğu için artık konu sizin kontrolünüzden çıkar.

  9. Güneş Tan der ki:

    Hocam işin içinden cikamadigim bir konu var. Logline, Sinopsis ve tretman yazdıktan sonra senaryoya başlıyoruz, Ikisini ayrı word dosyalarına mi yazmamız gerekiyor. Birisi yapımcıya sunuluyor. Kafam çok karışık tam da ne demek istediğimi yazamadım. Yani hepsi aynı dosyada mi olacak?

    • Gökhan der ki:

      Logline, Sinopsis ve Tretmanı nasıl yazarsanız yazın fark etmez. Ama elinizde yazılı halde hazır olsun. Senaryo ise belli bir sayfa düzeninde yazılması gerektiği için mecburen konuyla ilgili yazılımlardan faydalanmanız gerekecek. Yapımcı ile görüşürken hepsi yanınızda olmalı. Bir arada ya da ayrı ayrı, önemli değil.

  10. Gece der ki:

    Hocam iyi günler.

    Filmin ortasındaki bi sahneyi başında izletmek istiyorum. Sonra olay oraya nasıl geldi? Onu izleyeceğiz. Fakat bu ilk sahnr olacağı için başa Flashback ibaresi konmalı mı yoksa hayır mı? Direkt 1 nunaradan başlamamalı bence. Flashback olarak yazayım fiyorum ilk sahneye. Sonra o sahneye geldiğimizde hiç bir ibare yazmadan direkt kopyala yapıştır yapayım. Uygun mu?
    Teşekkürler…

    • Gökhan der ki:

      Sahne 1 Flashback şeklinde belirtmelisiniz. Sahne başlığında bile olabilir, sahne içindeki anlatım kısmında da. Sahneye tekrar geri dönerseniz de Sahne 1’in devamı ya da sonrası vs. diyerek belirtirsiniz.

  11. ENES DOĞU der ki:

    Hocam elimde güvendiğim 8 bölümlük bir mini dizi projem var. Hatta yazdığım senaryonun bır kısmının benzerini better call saul da gördüm. Ama sıkıntı şu ki senaryo yazmayı bilmiyorum. İnternetten öprendiğim kadarıyla yazabildim. Acaba bana bu konuda yardımcı olabilir misiniz?

  12. Rco der ki:

    Laptopta Celal’in kendisine bayan muhabir tarafından uzatılan mikrofona konuşmaktadır. Miraç babasını görünce şaskınlıkla izler.

    Laptoptan Celal Celal (laptopta)
    (Hüzünlü) (Hüzünlü)
    Yok kızım. Yok kızım.

    Hocam verdiğik iki örnekten hangi biri doğru?

    Bir yerden şeyden izlediğimiz görüntünün dialoğunu ve karakter isimlerini yani? Hangisi yazar mısınız?

    Ve senaryoyu yapımcıya göstermek için yazıyorum tabi ki. Bu bir film projesi. Yazım hatalarına dikkat ederler mi?

  13. Rco der ki:

    Merhaba tekrar hocam. Bu sorum kafamda bulanıklık yaratan WriterDuet ile ilgili.
    Evet senaryomu onunla yazıyorum. Bugün yine yazmaya devam ederken, sayfanın sonuna geldiğimi farketmemişim. Dialog yazıyordum. Yazmaya devam ederken birden sayfa bittiği için noktadan sonraki yazdıklarımı diğer sayfaya otomatik olarak geçirdi. Aşağıdaki gibi oldu

    Sayfa 1 sonu(misal)

    Miraç
    Jdjdjckd f dkslxijebebdbslsi
    sjdidkdkdkkfkcke djsodhb
    (More)

    Sayfa 2 başı(misal)

    Miraç (contd)
    Jririfidiskwkks sjsosiebr

    Hocam derdim şu;

    Ben bakıyorum yazınca. Eğer sayfa sonuna gelmişsem, sayfanın sağ altına “(DEVAM)” yazıp, bir sonraki sayfanın sol üstüne “DEVAM:” yazarım. Fakat bu otomatik geçişte öyle bir şey gelmedi. Sadece otomatik olarak sonuna (more) yazıldı ve bir sonraki sayfadan ibaresiz devam etti. O sayfaya “Devam:” koymalı mıyım? Önemli mi?
    Umarım derdimi iyice anlatabilmişimdir

  14. Ali der ki:

    Hocam günaydın.
    Ben elimde iki proje var. Biri film, diğer dizi. Filmin senaryo aşamasındayım. Bitirip diziye geçicem. Onda daha fikir aşamasındayım.

    Fakat ben filmimi tasarlarken, ne tretman ne de sinopsis kullandım. Şöyle ki; bir fikirden tola çıkarak, kendi dilimde, kendi kafamda, yaklaşık 2.5 saatlik filmin başından sonuna ne anlatacağımı yazdım. Bu benim sinopsisim

    Diğer yanda tretman olarak ise yine kendi kafamda, yazacağım sahneleri ve numarasını yazıyorum.
    Mesela şu gibi.

    1. Polisler gelir
    2. Çıkışta catışma. Polislerden biri ölür.
    3. Hastaneye giden yolda konuşma.
    4. Hastane

    Gibi ilerliyor.

    Yazarın ben olduğum için bu dört sahnede ne anlatacağım ve ne dialoglar, hangi karakterler yazacağımı biliyorum. Sonra senaryoya taşıyıp, uzun aşamasına geçiyorum. Senaryoda ise bu dört sahne, oluyor sana 8,9 sahne. Şu an filmin bu kademesindeyim. Senaryoda. Tretman dedim şeyde, 60 sahne ya da başlık deyim. 60 konu var. Tabi bunu en az ikiye katla, 120 sahne. İdeal mi hocam?

    Sorum – yapımcıya senaryomun hazır formatını ve sinopsis ile tretmanımın medeni halde yazımını gösterirsem bu iş olur mu? İlla gerekir mi,şart mı yani? Günümüz dihital ve tv dalında izlediğim işlere, gidişata göre pek de önem taşımıyor kanaatindeyim de.

  15. Ayşe der ki:

    Hocam merhaba karakterler sahne başlığında yer alabilir mi?
    Karakterlerin sahne başlığında yer aldığı bir senaryo hatalımıdır?
    Çekim senaryosu nedir ? Çekim senaryosu ne zaman yazılır? Çekim senaryosunda karakterler sahne başlığında yer almalı mıdır almasa daha mı iyi olur?

    • Gökhan der ki:

      – Yer alabilir. Almalıdır değil, “alabilir”. Gerektiğinde karakter ismi yazılabilir. “ARİF EV” gibi mesela. Arif isimli karakterin evi.
      – Çekim senaryosu Yönetmen ve ekibinin hatta yapımcının da bulunduğu (elbette senaristin de katıldığı) seri toplantılar sonucunda ortaya çıkarılır. İdeal şartlarda böyle tabii. Yönetmen ve yapımcı görüşleriyle senaryo son halini çekim senaryosu olarak alır. Sahne başlığı konusu yukarıdaki gibi ama yönetmen başka bir şeyi tercih ederse, yönetmenin görüşü daha önemlidir.

  16. Ayşe der ki:

    Eğitim veriyor musunuz hocam

  17. Kudret der ki:

    Hocam iyi günler.

    Hocam filmin sonunda veya ortasındaki bir sahneyi en başta gösterip oraya nasıl geldiğimizi anlatacağımız bir genelleme bu.

    Örneklerle derdini anlatmaya çalışacağım.

    Sahne 1. Dış. Ev. Gün

    Jdkdksodubnsksosudbskxixjdbdbdksodidbskxojdbdkd.

    Ve nihayet
    Sahne 90. Dış. Ev. Gün
    – Hocam şimdi. Sahne 1 mi flashback sayılıyor yoksa sahne 1’i olduğu gibi 90’a aktararak siyrilabiliyor muyuz?

    Sahne 1 (flashback) olarak mı girelim filme yoksa
    Sahne 90 (sahne 1 – flashback) gibi bir açıklama ile mi?

    • Gökhan der ki:

      Flashback sahne anladığım kadarıyla 90. Dolayısıyla sahne 1’i tekrar izleriz vs gibi kısa bir açıklama verebilirsiniz. Eğer Sahne 90da Sahne 1’de görmediğimiz bazı şeyleri göreceksek yine sahne yazar gibi bu kısımları da açıklayarak yazmalıyız.

      • Kudret der ki:

        Teşekkürler hocam.

        Sahne 90 flashback sayılıyor demek. Evet olduğu gibi alınıp kopyalanacak. O halde hazır bitirmemişken, ilk sayfa başlığındaki flashback ibaresini çıkarıp, 90. sahneye alayım değil mi?

        İkinci bir konuda yardımcı olmanızı rica edeceğim.

        Şu an yazım aşamasında olduğum film projesi üzerinde çalışıyorum. 90+ sayfa bitti bile. Küçük yaştan beri sinema dalı çok ilgimi çekmiştir. Çekimini yazarlığını üstlenmek gibi.
        Eğer bu projeyi sinemaya taşıyamayacağı mı bilsəm şu an bırakırım. Fakat kendimce bir şeyler yazmaya devam ederim. Çünki hobi edindim sanırım kendime bunu. Hep kafamda mükemmel fikirler geziniyor. Ben bu projeyi bitirdikten sonra hangi kapıyı çalayım da bu kadar çaba heba olmasın? Günümüz TV dizilerinin yapım şirketlerine mi yüz tutmak gerek? Direkt ofislerine mi yol almalıyım? Ne yapayım nasıl bir yol izleyeyim bilmiyorum. Sektörün içerisinde bir olduğunuzu bilerek sizden yönlendirme almak istiyorum.

  18. Kudret der ki:

    hocam iyi günler.

    Ben senaryonun yazım aşamasını bitirdim ve bununla alakalı 3 sorum var müsaadenizle:

    bunlardan birincisi – 139 sahneden oluşan, 125 sayfalık bir senaro yazdım. Bu da, 1 sayfa 1 dk varsayımına göre 2 saat 5 dakikaya tekabül ediyor yaklaşık. Fakat senaryonun yazarı ben olduğum için tabii ki ediyorum, 125 sakikadan oldukça fazla. 2 buçuk ssat, belki daha fazla. Sorum: Yapımcı, yönetmen bana, süre çok uzun, bazı sahnelerden vazgeçelim derler mi acaba? 130, 140 dakika ideal midir? ne düşünüyorsunuz?

    2 – Kısıtlı imkanlardan dolayı Celtx, FinalDraft gibi ücretli platformlardan faydalanamadım. fakat şu an ücretli olup eskiden ücretsiz olan Writer Duet ile yazdım, bitirdim senaryoyu. Bitirip pdf haline dönüştürünce, uygulamanın kendisi kapak sayfa ayarlamıştı. Ben araştırmalar yaptım bu hakta ama hep farklı kapak sayfaları yazılıyor. Sorum: Bunun yazım biçimi, formatı var mıdır?(uygulama kendiliğinden oluşturuyor zaten) neler yazılmalıdır kapağa? ve de o kadar da önemle yaklaşılması kesin midir?

    3 – Senaryo akışında gereksiz hiçbir sahne yazmadım diye düşünüyorum.
    sonlara doğru hikayeyi biraz daha hızlı izlemeye başlayacağız. Aslında olaylar hızlı ilerlemez. Sadece dediğim gibi araya boş sahneler doldurmamak açısından ilk sahnelere göre kıyasen, daha hızlı. bir sorun olur mu?
    ben baktım sayfa sayısı çok olmaya başladı, uzadı. Bu yüzden telefon konuşmaları gibi git gel sahnelerini çapraz kurgu şeklinde değil de, direkt bir sahnede yazdım. telefon konuşmasını ele alalım hocam. A kişisi B kişisi ile konuşunca, A kişisinin sahnesinden yazıyor, B kişisinin altına

    B
    (telefondan)
    blabla…

    diye bir şey uyguluyorum. bunu kurguda hallederler git gel şeklinde, yoksa ne yazdıysam o mu? ve ya değiştir mi derler.

    • Gökhan der ki:

      1- Ticari açıdan 90-100 dakika film idealdir. Uzun filmler salonlarda daha az seansta gösterilebildiği için sinema salon sahibi için az gösterim az bilet az para demektir. Bu sebeple epik destansı filmler dışında 100 dakikadan uzun filmler pek istenmez. Ama unutmayın sinema bir sanat formudur, senaryo bir sanat ürünüdür. Uzun olması gerekiyorsa uzun olmalıdır.
      2- Kapak ile ilgili bir standart olduğunu bilmiyorum duymadım. Temel bilgiler ve iletişim bilgileriniz olsun mutlaka.
      3- Sahne numaralarını da yazarak sahnelerdeki aksiyon kısımlarına nasıl bir kurgu düşündüğünüzü yazın. paralel kurgulanır, çapraz kurgulanır (ikisi aynı şey) vs diye belirtin.

  19. Kudret der ki:

    Teşekkürler…
    Hocam senaryo değerlendirmesi yapıyor musunuz?
    genel akışı olsun, anlatım kuralları, her bir şeyini güvenli bir şekilde?

  20. Celasun der ki:

    İyi günler.
    Mix to diye geçiş efekti varmış. sitenizi okurken bir arkadaşın yazdoğı yorumdan öğrendim. Fakat tam olarak ne olduğunu, nasıl kullanıldığını anlamadım. anlatır mısınız hocam? Ve gerekli mi? (zincirleme geçiş)

    diğer:
    Şu an bu satırları yazarken aynı zamanda aşağıda bir video izliyorum. Diyor ki: Cut to geçişi istisnasız her sahneden diğer sahneye geçildiğinde yazılmak zorundadır. hocam bu,benim bildiğime zıt. Ve bildiğim kadarı ile öyle olmaması lazım. Ben senaryoyu yazmaya başladım. Hiçbir sahnede cut to kullanmadım. Sadece cut to geçişini kendime has bir şekilde kullanıyorum:

    Karakterimiz antrede montunu asar.
    Diğer sahnede ise salona geçecek. İşte bu iki, birbiri ile alakalı olan sahneler arasında kullandım ben cut to’yu. Mantıklı hocam? Yapımcı, onlarca sayfa içerisinde sadece buna takılır mı?

    • Gökhan der ki:

      Zincirleme geçiş gereken yerler var, mesela zaman geçtiği duygusu vermek istediğiniz durumlarda zincirleme geçiş kullanılabilirsiniz. Kesme (cut) temel geçiş şeklidir.

  21. Yiğit der ki:

    Hocam selamlar, bir dizi yazıyorum. Dizide bir karakter var ve o ana karakterin üzerinden izlediğimiz her bölüm birbirinden bağımsız ana karakterler var. Örn: Ali bir haberci. Her bölümde Ali’nin araştırdığı farklı kişilerle alakalı durum ve olaylar işlenir. O bölümlerde ana karakterler aslında o kişiler olur. İlk bölüm başlarken Ali’nin bir diyaloguyla başlıyor ve o diyalogda Ali’nin karşısındakilere anlattığı bir flashback sahne var. Ve o flashbackten sonra bölüm sonuna kadar Ali’nin haberini yaptığı kişinin hikayesi işleniyor. Benim sorum şu; ben sinopsis başlangıcına ilk kısmı ve ilk kısımda geçen flashback sahnesini nasıl yazmalıyım? Umarım doğru anlatabilmişimdir, şimdiden teşekkür ederim vakit ayırdığınız için…

  22. Ahmet Özturan der ki:

    Gökhan Hocam merhaba, cltex programı ile ilgili bir sorum olacak, yanıtlarsanız sevinirim.
    Sayfa sonlarının tam olarak hangi cümleye denk geldiğini yazarken görebilir miyim? Çıktı alırken sorun oluyor; karakter ismi yazılmış diyalog sonraki sayfaya geçmiş vb. bu tür durumları çıktı almadan görmek ve boşluklarla düzeltmek için ne yapmam gerekir? Teşekkür ederim.

    • Gökhan der ki:

      Uzun zamandır Celtx kullanmıyorum. Ama hatırladığım kadarıyla print preview yaparsanız PDF olarak görüntüleyebiliyorsunuz. PDF sayfaları nerden kesiyor oradan anlayabiliyor olmanız lazım.

  23. Ercan der ki:

    Hocam iyi günler. Uzun süren bir çalışma sonrası nihayet senaryomu bitirebildim. Benim çalışma tarzım başkadır. Sinopsis ve tretmanını daha yeni yazacağım. Daha doğrusu yeniden yazacağım. Bunlar hallolur. Fakat hocam, elim pek uzun değil ve anlarsınız ki, şartlar da pek müsait değil. Üniversite öğrencisiyim. Benim nasıl bir şey yapmam gerekiyor ki, senaryomu ilgili kurumlara ulaştırabileyim, çekebileyim? Koltuğuma alıp ta kapı kapı gezeyim desem, dediğim gibi şartlar…(ve etkili bir çözüm olmadığını da bilirim)
    Ben ilan sitenizi de biliyorum. Fakat anlatmak ve istediğim şey daha başka. bir yol gösterin lütfen.
    gördüğünüzde ileti yazın İnşALLAH…

    • Gökhan der ki:

      Senaryonuzu posta ile göndermeyin, ya da elden iletmeyin. Ya bizzat elinizde senaryo insanlarla tanışacaksınız, ya da yarışma, festival vs kovalayıp aradan sıyrılmaya çalışacaksınız.

  24. İlkim der ki:

    Hocam merhabalar.
    Size iki sorum olacak mümkünse.
    1. Sorum: Yazdığım senaryoda iki karakter var. İkisi aynı kişi aslında. Karakterlerden biri kocaman bir şapka taktığı için, biz onun yüzünü finale kadar görmüyoruz. Kamera açısı diğer karaktere odaklı. Bunu senaryonun neresinde belirtmeliyim? Sürekli “ama yüzünü görmeyiz” diye tekrarlamak istemiyorum.

    2. Sorum: Karakterlerin ruh hallerini senaryo başında belirtsem sorun olur mu? Örneğin, X neşeli bir ruh hali içindeydi ancak Y onun aksine telaşlı ve paranoyaktı.

    • Gökhan der ki:

      1. Senaryonun en başında güzelce (kısa ve öz) bir şekilde izah ederseniz yeterli olur. İleriki sahnelerde gerekirse “yüzü kamerada görünmediği için…” vs. gibi şeyler de yazabilirsiniz. Her sahnede yazmanıza gerek yok.
      2- Karakterlerin ruh hallerinden kasıt karakter özellikleri ise senaryonun en başında genel bir tanımlama yapmanız yerinde olur. Ne var ki ruh hali değişkendir. Bir insan bir gün neşeli bir gün hüzünlü olabilir. İkisi farklı şeyler.

  25. Seçkin der ki:

    Hocam Merhaba,
    Size bir soru sormak istiyorum.Senaryoda A adında doğa üstü bir varlık hikaye boyunca B ve C adındaki diğer karakterlerin formuna girer.The thing filmindeki uzaylı yaratık gibi örnekleyebilirim. Bu arada kurgu gereği A adında bir yaratığın varlığını senaryonun ortalarına doğru öğreniriz. Senaryoda ve sahne başlığında A karakterini nasıl belirtmeliyiz. Mesela B formunda iken isim olarak B diye mi A diyemi yoksa B formunda A diyemi belirtmeliyiz?
    Cevap verirseniz çok sevinirim.Şimdiden çok teşekkür ederim.İyi Günler.

    • Gökhan der ki:

      Senaryo seyirciler okusun diye yazılmadığı için az ve öz bir şekilde açıklayarak okuyanların bilmesi gerektiği şeyleri açıklamalısınız. Film profesyonelleri, aktörler, yönetmen, yapımcılar teknik ekip okuyacak. Filmin gizemini onlara açık edebilirsiniz. Hatta isterseniz “bu nokta seyirci için filmin sürprizidir, XX numaralı sahnede açıklanacaktır” vs. gibi bir açıklama da yapabilirsiniz. Ama bu tür açıklamaları abartmamak lazım. Az ve öz.

Tefo için bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.